احتمالا واژههای کارآفرینی و اشتغالزایی زیاد به گوشتان خورده است. این کلمات آنقدر پرکاربرد هستند، که در هر زمینهای که وارد میشوید ممکن است دربارۀ اهمیتشان به شما گوشزد شده باشد. در این مقاله میخواهیم به بررسی کارآفرینی و اصول اولیه آن بپردازیم. در پایان این مقاله انتظار داریم شما بدانید برای کارآفرین بودن با چه اصول اولیه باید آشنایی داشته باشید.
برای مطالعه دربارهی اهمیت کارآفرینی در جامعه میتوانید مقاله توسعه فرهنگ خوداشتغالی و کارآفرینی را مطالعه کنید.
کارآفرینی چیست؟
برای بررسی اصول اولیه کار آفرینی ابتدا باید با معنای اصلی کارآفرینی آشنا شویم. کارآفرینی واژه قدیمی نیست و میتوانیم آن را در دسته واژههای جدید دستهبندی کنیم. کارآفرینی از لغت Entrepreneurship که این واژه نیز در اصل Entreprendre است گرفته شده است. لغات Entreprendre به معنی متعهد شدن است.
کارآفرینی را افراد مهم و مختلفی در سراسر جهان تعریف کردند. اگر بخواهیم نگاهی کلی به این مسئله داشته باشیم نمیتوانیم یک تعریف شسته رفته و دقیق از کارآفرینی ارائه کنیم.
کارآفرین به شخصی میگویند که مسئولیت اولیه جمع آوری منابع لازم برای شروع کسب و کار را به عهده میگیرد. همچنین به کسی میگویند که منابع لازم برای شروع یا رشد کسب و کاری را بسیج میکند و برای توسعه و پیشرفت آن کسب و کار، محصول یا خدمات تلاش میکند.
اصول اولیه کارآفرینی
کارآفرینی اصول و قوانین بسیار زیادی دارد. در این قسمت به معرفی چند مورد کلی آن میپردازیم.
خلاقیت
یکی از اصول اولیه کارآفرینی خلاقیت است. خلاقیت میتواند حوزه های مختلفی داشته باشد. اما یک کارآفرین در مرحله اول برای اینکه بتواند به موفقیت برسد نیاز به خلاقیت دارد. به یاد داشته باشید که خلاقیت مهارتی ذاتی نیست. یعنی نباید انتظار داشته باشید که از همان ابتدای کودکی خلاق به دنیا بیاید. درست است که برخی از افراد خلاقیت بیشتری نسبت به بقیه دارند. اما خلاقیت هم نیز مانند سایر مهارتها امری اکتسابی است.
با استفاده از تکنیکهای ایجاد و افزایش خلاقیت، یادگیری مراحل خلاقیت و … میتوانید این مهارت مهم و کاربردی را در ذهنتان پرورش دهید.
پایش فرصتهای محیطی
یکی از اصول اولیه کارآفرینی پایش فرصتهای محیطی است. شما برای اینکه کارآفرین باشید میتوانید در حوزههایی که سایر افراد در جامعه مشغول فعالیت هستند، ورود کنید.اما منظور ما اینجا (در این مقاله) از کارآفرینی کار آفرینی های خلاقانه است.
شما برای اینکه بتوانید کارآفرینی خلاق باشید، باید فرصتهای محیطی اطرافتان را به درستی پایش کنید. پایش فرصتهای محیطی به این معناست که جامعهتان را به خوبی بشناسید و بتوانید آنها را دسته بندی کنید. باید بتوانید برای این نیازها راه حلی پیدا کنید.
البته پیدا کردن راه حل گام اول برای حل مشکل است. شما باید راه حلی را پیدا کنید که متناسب با بودجه شما باشد و قابل اجرا نیز باشد. پس از مرحله ایده یابی گرفته تا مراحلامکان سنجیهای اولیه برای راه حلهای ارائه شده، همگی را جزی از مرحلهی پایش فرصتهای محیطی قرار میدهیم.
مدل کسب و کار یکی دیگر از اصول کارآفرینی
مدل کسب و کار را به صورت کلی می توانیم اینگونه تعریف کنیم: مدل کسب و کار به صورت کلی نشان میدهد که یک سازمان ارزشی را تولید و به دست مخاطب میرساند.
این مدل باید بتواند به سه سوال اصلی راجع به کسب و کار شما پاسخ دهد:
- سوالات مربوط به ارزش آفرینی
- سوالات مربوط به درآمد زایی
- سوالهای مربوط به پایداری و بقا
مدل کسب و کار را میتوانید روی کاغذ برای خودتان مشخص کنید و در مراحل اجرای کسب و کارتان از آن استفاده کنید. با فراگیر شدن اینترنت و به وجود آمدن پلتفرمهای مختلفی به شما کمک میکنند تا مدل کسب و کارتان را پیدا کنید. مدل کسب و کار به شما کمک میکنند تا دقیقاً مسیر رسیدن به هدفتان را مشخص کنید.
پس به صورت کلی میتوانیم بگوییم مدل کسب و کار به شما کمک میکند تا تمام مسائل حیاتی مربوط به کسب و کارتان را به صورت واضح و سرجمع در یک پلتفرم در اختیار داشته باشید. این مدل در تصمیم گیریهای مهم میتواند به شما کمک کند.
سخن پایانی
اصول اولیه کارآفرینی بسیار گسترده هستند. در این مقاله تلاش کردیم تنها شما را با عبارتهای اولیه این حوزه آشنا کنیم. عنوانهایی که ما در این مقاله بیان کردیم خود نیازمند صفحات زیادی از توضیحات است.
به عنوان مثال مدل کسب و کار و طرح تجاری کاملاً با هم متفاوت هستن. اما افراد زیادی فکر میکنند این دو کلمه مترادف دیگر هستند. شما به عنوان یک شخص کارآفرین باید تفاوت تک تک این کلمات و اصول را بدانید. تلاش کنید از این اصول برای رسیدن به اهداف بالاتر، نردبان بسازید.
باز هم تاکید میکنم برای آشنایی با اصول اولیه کارآفرینی تنها به مطالعه این مقاله بسنده نکنید. کلاسهای بسیار زیادی به صورت حضوری و آنلاین در فضای مجازی برگزار میشوند که میتوانید از آنها استفاده کنید. علاوه بر این هر کدام از زیر عنوانهای این مقاله را اگر در شبکه هایی مانند یوتیوب یا آپارات سرچ کنید، می توانید محتواهای آموزشی بسیار عالی را به صورت رایگان تماشا کنید.
به عنوان آخرین نکته این مقاله میخواهم به شما یادآوری کند اگر میخواهید کارآفرینی فعال و موفق باشید، باید دائماً در حال تحقیق و یادگیری باشید. اصول کار را بشناسید و تلاش کنید آنها را در مدل کسب و کارتان پیاده کنید. تنها دانستن اصول کافی نیست، باید آنها را به کار ببندید تا بتوانید خودتان را از سایر کسب و کارها مجزا کنید.
به این کار نداشته باشید که رقبا و همکارهایتان چه مسیری میروند. شما میتوانید از آنها ایده بگیرید و گاهی اوقات پا جای پای آنها بگذاریم. اما اصل مدل کسب و کارتان را بر اساس علم کارآفرینی و بازاریابی پایه ریزی کنید تا متفاوت و موفق باشید.